Fizyka w medycynie

2017-04-15

Z działalności Akademii Uczniowskiej

Kolejny wykład Akademii odbył się w czwartek 6 kwietnia. Wygłosił go mgr Grzegorz Przybyła. Prelegent przybliżył słuchaczom historię odkrycia promieniowania rentgenowskiego oraz sylwetkę Wilhelma Roentgena. Zapoznali się oni z różnymi przykładami niekonwencjonalnego zastosowania lamp rentgenowskich (między innymi w sztuce). Zobaczyli ponadto wynaleziony przez Godfreya Hounsfielda tomograf komputerowy (obecnie już IV generacji). Dowiedzieli się też o zasadach działania tomogramu. Poznali zasady działania pozytonowej tomografii emisyjnej (PET), w której źródłem promieniowania jest człowiek (kontrast złożony z krótkotrwałych pierwiastków radioaktywnych powoduje świecenie jednego rodzaju komórek, np. rakowych). Słuchacze nauczyli się też, jak wykorzystuje się w medycynie zjawisko echolokacji (ultrasonograf - USG). Usłyszeli na temat zastosowania USG Dopplera w badaniu serca i naczyń krwionośnych. Dowiedzieli się o przydatności rezonansu magnetycznego (RM, MRI). Z ciekawością śledzili, jak za pomocą funkcji obrazowania metodą rezonansu magnetycznego można zbadać funkcjonowanie mózgu (obszary aktywne w momencie wykonywania danej funkcji zużywają więcej cukru i "dają inny obraz"). Poznali zastosowanie przewodnictwa prądu elektrycznego w medycynie. Służy ono m. in. do wykrywania zawałów serca (martwe komórki nie przewodzą prądu). Wykładowca przybliżył też uczestnikom dokonania Hansa Bergera w dziedzinie badania aktywności mózgu (EEG). Na koniec zebranym przypomniana została klasyfikacja fal mózgowych odpowiedzialnych za sen (Delta, Theta), relaks (Alpha ) i aktywność (Beta, Gamma).

Już dziś oczekujemy na kolejne wykłady, tym bardziej, że (z całą powagą młodych naukowców) stwierdziliśmy, że w trakcie powyższych zajęć nasze umysły pracowały na tych ostatnich, wysokich częstotliowściach, co przyniosło nam niemało pożytku...

Uczniowie - "Akademicy"

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej