Czego oko nie widziało ani ucho nie słyszało

2017-05-07

W czwartek 11 maja odbył się kolejny wykład Akademii Uczniowskiej.

 

 

 Wygłosiła go mgr Wiesława Korecka-Widenka na temat: Czego oko nie widziało a ucho nie słyszało. W jego trakcie dowiedzieliśmy się, że pierwsze białko powstało 700 mln lat temu, a pierwsze oko (u trylobita) 520 mln lat temu. Nauczyliśmy się, że można wyróżnić oko proste i złożone (umożliwiające widzenie mozaikowe). Odkryliśmy, że oko muchy składa się z 4 tysięcy, a oko ważki z 30 tysięcy małych oczek. Rozbawił nas fakt, że owad o wdzięcznej nazwie „leń marcowy” ma ogromne oczy, by przypadkiem nie przeoczyć samicy…

Pozazdrościliśmy owadom pola widzenia zbliżonego do 360° (pamiętając, że człowiek ma tylko 180°). Na jednym ze slajdów specjalnie przygotowanej prezentacji zobaczyliśmy umieszczone naokoło muszli oczy małży. Zdziwiło nas bardzo, że oko złożone u człowieka musiałoby mieć powierzchnię 24 metrów kwadratowych. Dowiedzieliśmy się też, dlaczego zwierzętom nocnym świecą oczy (mają one specjalną błonę odblaskową, tzw. lustro). Postanowiliśmy jeść więcej marchewki, czarnych porzeczek i borówek – ponieważ, w świetle zaprezentowanej nam w trakcie wykładu wiedzy, wpływają one na poprawę widzenia. Poznaliśmy chwytnicę kolorową, która jest niezmordowanym obserwatorem (nawet w czasie snu), gdyż ma przeźroczyste powieki. Zaciekawił nas ponadto fakt, że jeż widzi tylko barwę brązową (bo takiego koloru jest jego pożywienie). Interesujące okazały się też informacje, że psy widzą z odległości 1 kilometra, ptaki mogą powiększać obraz, a niemowlęta widzą do góry nogami.

W drugiej części wykładu poznaliśmy kilka sekretów dotyczących słyszenia. Rozszyfrowaliśmy znaczenie terminu nizofonia (wstręt do słuchania niektórych dźwięków) oraz fonofobia (lęk przed konkretnym dźwiękiem). Dowiedzieliśmy się, jak delfiny i nietoperze wykorzystują zjawisko echolokacji. Poszerzyliśmy naszą widzę na temat zastosowania dźwięków w medycynie (stetoskop, ultradźwięki, efekt Dopplera) i ich wykorzystania do badania tonów w sercu, czy rozbijania kamieni nerkowych. Odkryliśmy wreszcie, że w komorach całkowicie pochłaniających dźwięk już po 45 minutach całkowitej ciszy występują u człowieka halucynacje. Z niecierpliwością czekamy na kolejny, ostatni w tym roku szkolnym wykład zapowiedziany na Dzień Dziecka. Ciekawe, czym tym razem zostaniemy zaskoczeni?

Nastoletni wielbiciele nauk przyrodniczych

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej