Relacja z wizyty nauczycieli z Hiszpanii w naszej szkole w ramach obserwacji pracy – job shadowing

2025-06-22

W dniach 19 – 23 maja 2025 nasza szkoła miała zaszczyt gościć dwóch nauczycieli z Hiszpanii ze szkoły Afa Lluís Vives d'Ontinyent w ramach programu job shadowing. Wizyta była okazją do wymiany doświadczeń, porównania polskiego i hiszpańskiego systemu edukacji oraz zaprezentowania działań realizowanych w naszej placówce.

Pobyt rozpoczął się od serdecznego powitania i oprowadzenia gości po szkole. Hiszpańscy nauczyciele Xelo i Vincente mieli okazję zobaczyć nie tylko klasy lekcyjne, ale również nowoczesne pracownie tematyczne, bibliotekę, salę gimnastyczną oraz szkolny ogród i stację meteorologiczną. Następnie odbyła się prezentacja polskiego systemu edukacji oraz projektów realizowanych w naszej szkole,
w tym inicjatyw ekologicznych, technologicznych i społecznych.

W ramach obserwacji zajęć goście uczestniczyli w różnorodnych lekcjach otwartych, m.in.:

  • Ozoboty w edukacji oraz kodowanie w edukacji wczesnoszkolnej – lekcje pokazujące wykorzystanie robotyki w nauczaniu logicznego myślenia i programowania.
  • Zajęcia z drukarką 3D – prezentacja możliwości technologii druku 3D i jej zastosowania w edukacji.
  • Zajęcia wychowania fizycznego – pokaz pracy z uczniami z uwzględnieniem aktywności ruchowej i integracji.
  • Lekcja biologii w eko pracowni – zajęcia prowadzone w nowoczesnej pracowni z naciskiem na zrównoważony rozwój i ochronę środowiska.
  • Lekcja w szkolnej stacji meteorologicznej i ogrodzie – pokaz praktycznego wykorzystania danych pogodowych oraz edukacji przyrodniczej w terenie.
  • Lekcja terenowa z geografii – praktyczne zajęcia poza budynkiem szkoły z wykorzystaniem mapy i obserwacji terenowych.
  • Lekcja edukacji regionalnej – prezentacja kultury, zabytków i atrakcji Górnego Śląska.
  • Debata klasowa – uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności argumentacji i krytycznego myślenia w ramach debaty szkolnej.
  • Terapia logopedyczna – pokaz indywidualnej pracy terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami mowy.
  • Stacje zadaniowe na przedmiotach humanistycznych i matematyczo-przyrodniczych – uczniowie współpracując w parach/małych grupach zaprezentowali swoje umiejętności społeczne takie jak komunikacja, negocjacja i wspólne rozwiązywanie problemów.

W czasie wolnym goście poznawali również kulturę i atrakcje regionu. Odbyli spacer po Rybniku, poznając jego historię i zabytki, a także uczestniczyli w Festiwalu Nauki na Zabytkowej Kopalni Ignacy, gdzie mieli okazję zobaczyć innowacyjne projekty edukacyjne i naukowe. W programie znalazła się również wycieczka do Pszczyny, gdzie zwiedzili Pokazową Zagrodę Żubrów oraz Muzeum Zamkowe w Pszczynie i piękny park zamkowy.

Wizyta przebiegła w serdecznej atmosferze, a wspólnie spędzony czas zaowocował nie tylko wymianą doświadczeń zawodowych, ale także nawiązaniem nowych przyjaźni i inspiracją do dalszej współpracy międzynarodowej. Jesteśmy przekonani, że zarówno dla naszych gości, jak i dla naszej społeczności szkolnej, było to niezwykle wartościowe doświadczenie.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej