ROK SZKOLNY 2023/2024 CZAS ZACZĄĆ.

 

pdf
plik pdf - 7.6 MB

 DZIEŃ DINOZAURA

26 lutego odbyliśmy podróż  w przeszłość do czasów mezozoiku sprzed conajmniej  70 mln lat, aby poznać żyjące wtedy " Straszne jaszczury" zwane dinozaurami. Szukaliśmy odpowiedzi,  który z nich był największy? który najszybszy?, po co  spinozaurowi "grzebień" na grzbiecie, a antylozaurowi  "maczuga na ogonie? Które prehistoryczne gady jadały ryby, a które preferowały dietę " wegetariańską? Po co parazaurolofowi trąbka i co go łączy z chomikiem?Spórzcie jak " pracowali" młodzi "paleontolodzy" kompletując "skamieniałości," starając się odgadnąć, co wykluło się z jaj i próbując zrozumieć, czemu w żadnym nie  znaleźli plezjozaura?

 Czas podsumować pierwsze półrocze. Podziękować czytelnikom i uczestnikom organizowanych wydarzeń i zaprosić na kolejne wspólne pół roku.

https://view.genial.ly/65c8b5cce6c046001426f005/interactive-content-book-review-info

 

 Przedstawiamy nasze smoki:

 Szczerbatka- miłośnika tajemnic i zagadek, Diamenta- poszukiwacza skarbów, żarłoka Pimpusia, który ludzi do paszczy nie bierze, choć pożera, co uda mu się znaleźć, Serduszko- smoka o złotym sercu, Złotkę- strażniczkę skarbów, Edka- węża z poczuciem humoru i trójkę rodzeństwa: Sirę, Kirę i Reja. Spotkać ich można obok świetlicy.

 Niedługo Dzień Postaci z Bajek. Tę postać zna każde dziecko.  Nie ma takiego miejsca na świecie gdzie baśń i legenda nie znają smoka. Raz podobny do jaszczura ze skrzydłami nietoperza sieje postrach w okolicy do chwili gdy ktoś równie mądry jak odważny stawi mu czoło. Innym razem sam, będąc mądry i odważny, chroni ludzi sprowadzając pokój i dostatek. Nie potrzebuje skrzydeł. W powietrze unosi go magia, a urodę i supermoce zawdzięcza zwierzętom,  z których powstał . Zastanawialiśmy się jak to jest mieć smoka za towarzysza od wyklucia z jaja i jak można wykorzystać drzemiącą w nich moc? Gdybyśmy byli Smoczymi Jeźdźcami na świecie nie byłoby strasznych bestii,
a tylko przyjacielscy kuzyni smoka chińskiego.

 Dzień Zwierząt to okazja,żeby porozmawiać o tym, czy nocą zawsze dzieją się rzeczy przerażające? Które zwierzęta i rośliny wykorzystują ciemności? Co mogą robić ludzie, kiedy zgasną ekrany i przestaną świecić latarnie. Ciemność może nas pozytywnie zaskoczyć i pomóc poznać świat, o którym dotąd nie mieliśmy pojęcia.Jak śpimy? O czym śnimy, i czy noc to dla wszystkich pora odpoczynku? Popatrzcie na prace koleżanek.

29 września czytaliśmy o zwierzętach, które zwykle nie cieszą się sympatią i zastanawialiśmy się czy  nasza opinia o nich nie jest przypadkiem przesadzona? Czy robak w jabłku ma prawo bronić swojego domu przed amatorami szarlotki i racuchów z jabłkami? i czy wąż znajdzie w swoich zbiorach choć jedną książkę, w której nie jest czarnym charakterem? W końcu jest zaskrońcem i nie  ma zębów jadowych. A lis? czy jest poszukiwanym przestępcą i oszustem? i czy tylko on mija się z prawdą? Dlaczego ukrywamy prawdę, albo nie mówimy o sobie wszystkiego?

 

 Na dobry początek i dla porządku, żeby wszystkim nam było przyjemniej.

 Małe przypomnienie,że biblioteka to miejsce relaksu i wyciszenia. Żeby tak było, musimy wszyscy przyjąć pewne zasady.

pdf
plik pdf - 18.2 MB

Do wykorzystania w klasach młodszych.

PASOWANIE NA CZYTELNIKA

Uczniowie klas pierwszych odwiedzili Państwa Człowieczyńskich i ich pięcioraczki, bohaterów " Bajki o lęku" Rozmawialiśmy o uczuciach dzieci, rodziców i swoich własnych. Przy akompaniamencie piosenek śpiewanych przez Agatę Świętoń, doszliśmy do wniosku,że skoro przed emocjami nie da się uciec, trzeba pozwolić im towarzyszyć nam w życiu.

 Pobieraliśmy odciski palców, pisaliśmy wiadomości niewidzialnym atramentem. A wszystko po to,żeby wskazać sprawcę kradzieźy najmniejszych męskich kaloszy w całej Szwecji, należących do pastora.

 29 września w Dniu Głośnego Czytania klasy młodsze odwiedziły trójkę kłótliwych i znudzonych życiem mieszkańców Antarktydy. Okazało się,że wpadliśmy z wizytą tuż przed wielką katastrofą, która zmusiła pingwiny do przemyśleń: Co jest dobre, a co złe? Czy za załamanie zasad zawsze grozi kara? Czy jest coś ważniejszego od posłuszeństwa? Czym jest przyjaźń? W zabawnie opowiedzianej znanej wszystkim historii o Noem i arce, świat po potopie wyraźnie nabrał barw, choć krnąbrne pingwiny biorąc sprawy we własne skrzydła, nie przewidziały takiego zakończenia.

 Tegoroczne hasło Międzynarodowego Miesiąca bibliootek Szkolnych to " Czytanie dla Pokoju i Harmonii".

 Zajrzyjcie na nasze półki i czytajcie o tym jak, dzieci radzą sobie z wojną, szukają swojego miejsca w nowym kraju, walczą o godność swoją i swoich bliskich i prawo do edukacji.

 15 września to święto wszystkich twórczych i pomysłowych, którzy potrafią docenić i pokazać innym swoje talenty. To także okazja do wspólnej zabawy. Po południu ze świetlicy wyruszyliśmy na poszukiwanie kropek ukrytych na szkolnych korytarzach. Każda przypominała nam o tym,że jesteśmy wyjątkowi, a kropka niejedno ma imię.Staraliśmy się zapamiętać hasła, które prowadziły do zadań, w których liczyła się pomysłowość, lub które kojarzyły się z kropką. Niektórych z nas zmusiła do odkrycia przed innymi swoich talentów.

 Poznaliśmy miłosną historię Marzanny i Jaryły i zrozumieliśmy jak tradycje witania wiosny stoją na straży  naturalnego porządku świata.

 W sobotę Obchodziliśmy Dzień Książki dla Dzieci. My zaczynamy w poniedziałek. Miłego słuchania i dobrej zabawy.

Posłuchajcie, a może zechcecie poczytać?

Z okazji święta Waszych książek życzymy Wam,żeby Książki już nigdy nie zostawiły Was w spokoju. Bo jak Powiedziała pani Monsen: " Niektórzy ludzie nie wiedzą, co przechodzi im koło nosa."

 Rozpoczynamy rok szkolny 2021/2022

 Zapraszamy na spotkanie z biblioteką. Mamy nadzieję być z Wami przez cały rok, na miejscu albo zdalnie.

 Na początek garść informacji i co tu dużo kryć, trochę reklamy.

Oglądając, klikajcie w etykietki na szufladkach.

 Narodowy Fundusz Rozwoju Czytelnictwa już do nas dotarł. Zobacz, co nowego na naszych półkach.

pdf
plik pdf - 1.6 MB
pdf
plik pdf - 267 KB

Kolędy

W świetlicy zorganizowano zajęcia na temat kropek w naturze i w sztuce mieszkańców Australii, a potem wspólnie malowaliśmy obrazki australijskich zwierząt, tak jak zostały uwiecznione na rysunkach naskalnych Aborygenów.

 

 DZIEŃ  GŁOSNEGO CZYTANIA

W tegorocznej edycji wybraliśmy się na szwedzką plażę,żeby razem z Karusią bohaterką książki Asy Lindt zawrzeć znajomość z Piaskowym Wilkiem. Zwierz twierdził,że jest stary jak świat i wie wszystko, więc skorzystaliśmy z okazji, by zadać mu kilka bardzo trudnych pytań. Na przykład o to, dlaczego dorośli nie mają czasu? Gdzie byliśmy kiedy nas nie było? Czym jest kosmos? i komu jesteśmy potrzebni? Ku naszemu zaskoczeniu Wilk wcale nie okazał się zarozumialcem. Naprawdę wiedział to wszystko. Dodatkowo opowiedział nam jeszcze o podróżach i kolorach ziarenek piasku i śpiewających wydmach. Opowieściom towarzyszył szum morskich fal, przerażający dźwięk wiatru nad pustynią, szmer strumienia i odgłosy ulewnego deszczu, Wszystko to sprawiło,że żałowaliśmy ,że nasze spotkanie było tak krótkie. Obiecaliśmy sobie,że wrócimy po więcej , a na pamiątkę zostały nam metryczki książki w lekturnikach.

Już czekamy na nowe przygody Wilka i Karusi!

 Spójrzcie jak pięknie i pomysłowo zachęcamy do czytania! Klasy druga i trzecia stanęły na wysokości zadania. Mamy własny " Przepis na van Gogha", a teraz próbujemy kolażu. " Czytam z klasą" idzie jak burza!

 Nasza przygoda z chińską baśnią dobiega końca.  Już niedługo będziemy w Japonii. Tymczasem zbliża się wiosna, a wraz z nią pierwsze wiosenne burze i deszcze. Mityczny smok o wężowym ciele wzniesie się w niebo tam gdzie wschodzi słońce, Jego ryk przywoła grzmoty a z łusek spłynie deszcz. Tak przynajmniej być powinno. Skoro jednak klimat się zmienia, a bez zimy i śniegu grozi nam susza, wzorem dawnych chińskich mistrzów wykonaliśmy wizerunki smoka, by prosić go o życiodajne opady. Dobroduszny kuzyn  Smoka Wawelskiego powinien się zgodzić. Co Wy na to? Oprócz smoków przygotowaliśmy też chińskie wachlarze. Próbowaliśmy swoich sił w kaligrafii. jak Wam się podobają efekty?

 Już niedługo Dzień Niedźwiedzia Polarnego Luty to sezon  polowań na zorzę polarną.  My naszą wyprawę odbyliśmy wirtualnie, oglądając spektakl świateł na norweskim niebie. Dowiedzieliśmy się czym jest zorza i gdzie można ją spotkać? Zauroczeni niezwykłym zjawiskiem przenieśliśmy nasze odczucia na papier.

  Realizujemy projekt " Czytam z klasą",  czytamy ze słodziakami ,zostajemy czytelnikami-piratami, uczymy się mądrze kochać zwierzęta. Bez biblioteki ani rusz.

 Podróżując z baśnią dookoła świata odwiedziliśmy Szkocję Irlandię i Anglię. Dowiedzieliśmy się jak nosić kilt, poznaliśmy Mitycznego Konia Kelpie i Selkie-  Ludzi zamieniających w foki. Szukaliśmy złota Leprochaunów, odwiedzilismy z Osjanem krainę wiecznej młodości, pomogliśmy Betty odnaleźć siostrę w zamku na Szklanej Górze, a Finnowi odzyskać uprowadzonych przez wiedźmę królewskich synów.Przekonaliśmy się,że Brytania z mnóstwem zamków i cudów przyrody, jest prawdziwą baśniową krainą.

 Na koniec wykonaliśmy trójlistne koniczynki symbol Irlandii. Oto one:

Konkurs Mitologiczny to już długoletnia tradycja naszej szkoły. W tym roku uczestniczący w nim czytelnicy Mitologii Jana Parandowskiego z klas piątych i ósmej, przygotowali pod kierunkiem pani Bożeny Tokarz galerię bóstw greckich wraz z ich atrybutami.  Najwięcej powstało portretów Posejdona, Afrodyty i Hery. Nie zabrakło też Ateny, Aresa, Hefajstosa i Artemidy.Spójrzcie na efekty pracy kolegów.

25 listopada to tradycyjnie Dzień Pluszowego Misia. W tym roku jednak zamiast pluszowych zabawek, spotkał się z nami gość specjalny: brunatny niedźwiedź syryjski, żołnierz 22 Kompanii Transportowej  Kapral Polskich Sił Zbrojnych Wojciech Miś.

 Do tej pory słyszeli o nim, czytali i oglądali filmy Brytyjczycy, Amerykanie, Kanadyjczycy i Szkoci. Polacy poznali jego historię nieco później. Teraz przyszła kolej na nas. Czytaliśmy o tym, jak został żołnierzem i znalazł się na statku do Włoch, oglądając film i komiks opowiadaliśmy o jego życiu w wojskowym obozie, które musiał w końcu zamienić na  smutną emeryturę na wybiegu zoo w Edynburgu. I choć był tam maskotką personelu i ulubieńcem zwiedzających, nigdy nie nawiązał relacji z innymi niedźwiedziami, wciąż teskniąc za swoją " ludzką rodziną".

 Polubiliśmy Wojtka na tyle,że kiążka z jego przygodami zaczęła znikać z bibliotecznych pólek, a my sami zaprojektowaliśmy własne maskotki-Wojtki, zrobiliśmy z panią Alą czerwone maki z bibuły na pamiątkę Bitwy pod Monte Cassino i przenieśliśmy mordkę misia na portrety z papierowych talerzyków.

 Poniżej zobaczycie efekty naszej pracy.

Z przyjemnością informujemy,że ostatnimi czasy liczba czytelników i częstotliwość odwiedzin stale rośnie. Biblioteka zapełnia się na każdej przerwie i to nie tylko najmłodszymi. Wspólnie czytacie, oglądacie, wybieracie książki, a przede wszystkim o nich rozmawiacie. A to dobitnie świadczy o tym, że nasz udział w Programie Rozwoju Czytelnictwa zaczyna przynosić pierwsze efekty. Już teraz widać, że  seria przygód Neli i " Dziennik cwaniaczka" to najczęściej wybierane pozycje. Trudno znaleźć na półce choćby jedną! Nigdy nie jest jednak tak dobrze,żeby nie mogło być lepiej.

Liczymy na wzrost wypożyczeń w klasach starszych i niecierpliwie czekamy na kolejne zgłoszenia do Ligi Czytelników.

  Rok szkolny 2019/2020

 I wreszcie doczekaliśmy się!

 

Biblioteczne półki zapełniają się nowościami, a my możemy wybierać do woli. Najmłodsi są już stałymi gośćmi. Teraz zapraszamy starszych uczniów. Każdy znajdzie coś dla siebie: Od komiksów do Waszej ulubionej fantastyki i kryminałów. Zacznijmy wspólną przygodę z książką i przy okazji zrealizujmy wymagania Narodowego Funduszu Rozwoju Czytelnictwa.

 Nasza podróż z bajką dookoła świata trwa. Odwiedziliśmy już Afrykę, gdzie poznaliśmy mieszkańców sawanny, a potem baśnie z ich udziałem. Dowiedzieliśmy sie dlaczego stonoga nie ma oczu a wąż nóg?Dlaczego jad mrówek powoduje swędzenie? poznaliśmy żebraka, który przechytrzył hienę, żółwia sprytniejszego niż kameleon i kandydata do ręki księżniczki, który aby ją zdobyć, musiał wspiąć się na zaczarowane drzewo i zdobyć koronę. Doszliśmy do wniosku,że podobne historie słyszeliśmy w dzieciństwie, a mieszkańcy Afryki, choć różni od nas, zmartwienia i troski mają takie jak my. Przede wszystkim zrozumieliśmy jak ważny jest dla nich deszcz i dlatego wspólnie wykonaliśmy magiczny instrument perkusyjny, który w rękach szamana przywołuje opady.

 z Afyki wróciliśmy do Europy, gdzie odwiedziliśmy dawne plemiona słowiańskie, do których dziś należymy my i nasi sąsiedzi- Czesi, Słowacy, Rosjanie. Wysłuchaliśmy historii o malarzu, który na zamówienie króla tworzył portret diabła. A jaki był ten diabeł? Chyba nie taki zły, skoro poruszył go los poddanych okrutnego króla i nie taki straszny jak go malują, zwłaszcza kiedy malują po kawałku.Spotkaliśmy wieśniaka, który przechytrzył biedę i lisa, który zamiast jak zwykle odegrać rolę sprytnego oszusta, tym razem pomógł człowiekowi. Potem wyobraźnia zawiodła nas do Rosji, gdzie poznaliśmy rytuał parzenia herbaty w samowarze i picia jej z konfiturami i kostką cukru, obejrzeliśmy matrioszki, kopuły moskiewskich cerkwi i drogocenne " pisanki", które car ofiarował członkom swojej rodziny, wykonane w pracowni jubilera Carla Petera Faberge. W końcu prezenty lubi każdy. Nawet ten, kto ma już wszystko. Potem poznaliśmy historię nieposłusznego chłopca, którego wiedźma zamieniła w koziołka, a ocaliła siostrzana miłość, chytrej lisicy, która chciała oszukać poczciwe rosomaki i wreszcie poetycką, typowo rosyjką baśń o Iwanie i jego Koniku Garbusku oraz 12 braciach miesiacach w pięknej animacji.

  Na koniec wspólnie wykonałyśmy tradycyjną lalkę motankę w ciepłym ubranku na zimę. Gałgankowa piękność będzie w bibliotece spełniać marzenia czytelników. Wszystkie uczestniczki spotkania nadały jej imię Ala, bo nigdy by nie powstała bez zręcznych rąk pani Ali.

 W kolejnym tygodniu przenosimy się na Wyspy Brytyjskie!

 Zakończyliśmy pierwszą część projektu " Baśnie świata" przeznaczonego dla klas 1-3.

 Celem literackiej podróży była starożytna Persja- ojczyzna Baśni 1000 i jednej nocy.W czasie czterech cotygodniowych zajęć poznaliśmy legendę królowej Szecherezady i sułtana Szachrijara, mitycznego ptaka Simorgha, odwiedziliśmy wirtualnie bliskowschodni bazar z perskimi dywanami i egzotycznymi potrawami,poznaliśmy religię i obyczaje mieszkańców współczesnego Iranu,- ojczyzny pistacji, daktyli i granatów, które zobaczyliśmy na drzewie, a przede wszystkim czytaliśmy wzruszającą i smutną historię bliskowschodnich Romea i Julii, przebiegłego ptaka , który chciał oszukać przeznaczenie i chciwych ludzi, którzy nigdy nie mieli dosyć. Wspólnie doszliśmy do wniosku,że wszyscy ludzie, choć mieszkali w odległych zakątkach świata, tworzyli historie zadziwiająco podobne. Efektem naszych spotkań była praca plastyczna przedstawiająca bohaterów baśni na tle irańskiej architektury w cieniu palmy daktylowej, oraz inspirowane orientem lampiony.

 Przykłady działań podejmowanych przez bibliotekę  w ostatnich latach:

Udział w Projekcie szkoła z klasą w latach 2014/2015 i 2015/2016 z bibliotekarzem w roli koordynatora, opracowanie i modyfikacja szkolnego kodeksu TIK  w wyniku debaty z uczniami i zespołem nauczycielskim, opracowanie literackiej gry planszowej , zorganizowanie szkolnej Edycji Ogólnopolskich Wyborów Książek.

 Udział Szkoły w ogólnopolskim biciu rekordu w jednoczesnym czytaniu " Jak nie czytam jak czytam"? i organizacja dnia czytania w klasach.

Trzykrotny  udział uczniów klas gimnazjalnych w Filmowej Grze Miejskiej- dwukrotne zwycięztwo naszej drużyny

 Udział w spotkaniu z książką podróżniczą " Poznajemy Śląsk i szeroki świat".

Fotograficzna sesja z książką lub sleeveface

 Konkurs plastyczny " Najpiękniejsze biblioteki świata", " Projekt okładki książki", " "Sowa - symbol biblioteki"

 Projekt czytelniczy " Książka cudowny lek- zarażamy czytaniem'

 Tydzień ksiązek zakazanych

W związku z powstaniem szkoły podstawowej promujemy czytelnictwo wśród najmłodszych:

 Organizując Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek", Dzień Pluszowego Misia",- zajęcia z elementami edukacji przyrodniczej " Mikołajki z Mikołajkiem- zajęcia z elementami kultury francuskiej, " Zabawna kraina Juliana Tuwima"- zajęcia otwarte i konkurs plastyczny. Spotkanie autorskie z Waldemarem Cichoniem

Cykliczne spotkania z książką w świetlicy szkolnej we każdą środę. ( w październiku czytamy o zwierzętach)

 Projekt " Rok szkolny z książką i jabłkiem"- konkurs drzewek czytelniczych.

 W najbliższych dniach czeka nas Dzień Postaci z Bajek i Dzień Pluszowego Misia, a przed nami jeszcze wiele atrakcji.

 

Bibliotekarski Folwark Zwierzęcy

 

Dobiegło końca głosowanie w plebiscycie Bibliotekarski Folwark Zwierzęcy.

 

W roli bibliotekarza najchętniej widzieliście pracowitą pszczołę. Bardzo nas to cieszy.

 

Zdziwiliście nas trochę stawiając na równi z mądrą sową gadatliwą papugę. Cieszymy się jednak, że lubicie z nami rozmawiać i doceniacie asertywną otwartość.

 

Staramy się, żebyście czuli się u nas swobodnie i mogli zaglądać w każdy kąt. Nie wymagamy nadmiernej dyscypliny. Mamy więc nadzieję, że kolejny w rankingu policyjny pies Cerber, to nie nasza zasługa? A może przydałby się taki do pilnowania zwrotów?

 

Doceniliście też społeczne zaangażowanie bibliotekarzy wybierając kilka mrówek. W takim samym stopniu cenicie umiejętność sprawnego wyszukiwania informacji i kojarzenia faktów. Świadczy o tym pozycja psa tropiącego.

 

Czujemy się zaszczyceni znajdując na kolejnej pozycji lotnego orła - intelektualistę

 

Z ulgą odnotowaliśmy pojawienie się tylko dwóch nieśmiałych myszek i jednego żółwia. Skoro jednak i te zwierzęta się pojawiły, obiecujemy nadal pracować nad jakością naszych usług.

 

DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ W ZABAWIE i życzymy, żebyście w Waszych bibliotekach spotykali jak najmniej bibliotekarzy - myszy i żadnych żółwi, ani tym bardziej cerberów.

 

O pozytywnym stosunku do biblioteki świadczą też przekazane jej życzenia. Za nie również serdecznie dziękujemy.

 

POZOSTANĄ Z NAMI NA ZAWSZE jako bezcenny dowód Waszej sympatii.

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej