Na dobry początek i dla porządku, żeby wszystkim nam było przyjemniej.
Małe przypomnienie,że biblioteka to miejsce relaksu i wyciszenia. Żeby tak było, musimy wszyscy przyjąć pewne zasady.
Dzień Postaci z Bajek był okazją do poznania legendarnych i baśniowych płazów: żabiego króla, księcia zaklętego w żabę, drzewołaza, który zamiast się wspinać i kumkać w bajorze wolał solo wcinać placki z polewą tofjową w towarzystwie czorta wcinającego chrupki serowe. Nie można było pominąć spotkania z płazami ogoniastymi i sprawdzenia, kto jest bardziej ohydny: ropucha , czy człowiek? Wynik? 0:1 dla nas!
Strony z recepturami Babci Muminka na niewidzialność i mglistość znajomych, pomogły Nini, a potem zawisły w sali klasy 2 C
W październiku świętują wszystkie biblioteki, My podjęliśmy literackie wyzwanie rozpoznania postaci i scen z popularnych książek. Każdy, komu się to nie udało, musiał zjeść jedną z Fasolek Wszystkich Smaków, zdając się na los, który mógł uraczyć nas paskudną niespodzianką. Choć niektórych aż skręcało ze wstrętu, wszyscy zgodnie stwierdzili, że była to najlepsza zabawa w bibliotece, jaką pamiętają
Tym razem sympatyczne trolle poznali pierwszoklasiści. Matylda szybciej niż inni odgadła imię i narysowała postrach łakomczuchów z Finlandii. Potem Ryjek i Muminek zabrali nas tratwą Tatusia do Obserwatorium, zabierając po drodze Włóczykija.
Łagodny tygrys, zaskoczony przez letnią burzę, przeprowadził najmłodszych przez miejsca, gdzie możemy spotkać inne dzikie koty, a potem zabrał do dżungli Henri Rousseau. Tygrysowi i Leonowi- bohaterom książki " Porozmawiajmy o sztuce tygrysie" głosu użyczyły uczennice klas szóstych.
20 maja przypada Dzień Pszczół. Z tej okazji w bibliotece i świetlicy odbyły się zajęcia literacko - plastyczne, na których przypomnieliśmy sobie ile zawdzięczamy zapylaczom, obejrzeliśmy książki o pszczołach, rozwiązaliśmy kryżówkę, W grze planszowej wcieliliśmy się w pszczołę -zbieraczkę powracającą z ładunkiem pyłku mimo przeciwności po drodze. Poznaliśmy w ten sposób zagrożenia dla na owadów zapylających. Na koniec dziewczynki przygotowały portrety pszczółek.
26 lutego odbyliśmy podróż w przeszłość do czasów mezozoiku sprzed conajmniej 70 mln lat, aby poznać żyjące wtedy " Straszne jaszczury" zwane dinozaurami. Szukaliśmy odpowiedzi, który z nich był największy? który najszybszy?, po co spinozaurowi "grzebień" na grzbiecie, a antylozaurowi "maczuga na ogonie? Które prehistoryczne gady jadały ryby, a które preferowały dietę " wegetariańską? Po co parazaurolofowi trąbka i co go łączy z chomikiem?Spórzcie jak " pracowali" młodzi "paleontolodzy" kompletując "skamieniałości," starając się odgadnąć, co wykluło się z jaj i próbując zrozumieć, czemu w żadnym nie znaleźli plezjozaura?
Przedstawiamy nasze smoki:
Szczerbatka- miłośnika tajemnic i zagadek, Diamenta- poszukiwacza skarbów, żarłoka Pimpusia, który ludzi do paszczy nie bierze, choć pożera, co uda mu się znaleźć, Serduszko- smoka o złotym sercu, Złotkę- strażniczkę skarbów, Edka- węża z poczuciem humoru i trójkę rodzeństwa: Sirę, Kirę i Reja. Spotkać ich można obok świetlicy.
Niedługo Dzień Postaci z Bajek. Tę postać zna każde dziecko. Nie ma takiego miejsca na świecie gdzie baśń i legenda nie znają smoka. Raz podobny do jaszczura ze skrzydłami nietoperza sieje postrach w okolicy do chwili gdy ktoś równie mądry jak odważny stawi mu czoło. Innym razem sam, będąc mądry i odważny, chroni ludzi sprowadzając pokój i dostatek. Nie potrzebuje skrzydeł. W powietrze unosi go magia, a urodę i supermoce zawdzięcza zwierzętom, z których powstał . Zastanawialiśmy się jak to jest mieć smoka za towarzysza od wyklucia z jaja i jak można wykorzystać drzemiącą w nich moc? Gdybyśmy byli Smoczymi Jeźdźcami na świecie nie byłoby strasznych bestii,
a tylko przyjacielscy kuzyni smoka chińskiego.
Dzień Zwierząt to okazja,żeby porozmawiać o tym, czy nocą zawsze dzieją się rzeczy przerażające? Które zwierzęta i rośliny wykorzystują ciemności? Co mogą robić ludzie, kiedy zgasną ekrany i przestaną świecić latarnie. Ciemność może nas pozytywnie zaskoczyć i pomóc poznać świat, o którym dotąd nie mieliśmy pojęcia.Jak śpimy? O czym śnimy, i czy noc to dla wszystkich pora odpoczynku? Popatrzcie na prace koleżanek.
Czas podsumować pierwsze półrocze. Podziękować czytelnikom i uczestnikom organizowanych wydarzeń i zaprosić na kolejne wspólne pół roku.
https://view.genial.ly/65c8b5cce6c046001426f005/interactive-content-book-review-info
29 września czytaliśmy o zwierzętach, które zwykle nie cieszą się sympatią i zastanawialiśmy się czy nasza opinia o nich nie jest przypadkiem przesadzona? Czy robak w jabłku ma prawo bronić swojego domu przed amatorami szarlotki i racuchów z jabłkami? i czy wąż znajdzie w swoich zbiorach choć jedną książkę, w której nie jest czarnym charakterem? W końcu jest zaskrońcem i nie ma zębów jadowych. A lis? czy jest poszukiwanym przestępcą i oszustem? i czy tylko on mija się z prawdą? Dlaczego ukrywamy prawdę, albo nie mówimy o sobie wszystkiego?
PASOWANIE NA CZYTELNIKA
Uczniowie klas pierwszych odwiedzili Państwa Człowieczyńskich i ich pięcioraczki, bohaterów " Bajki o lęku" Rozmawialiśmy o uczuciach dzieci, rodziców i swoich własnych. Przy akompaniamencie piosenek śpiewanych przez Agatę Świętoń, doszliśmy do wniosku,że skoro przed emocjami nie da się uciec, trzeba pozwolić im towarzyszyć nam w życiu.
Pobieraliśmy odciski palców, pisaliśmy wiadomości niewidzialnym atramentem. A wszystko po to,żeby wskazać sprawcę kradzieźy najmniejszych męskich kaloszy w całej Szwecji, należących do pastora.
29 września w Dniu Głośnego Czytania klasy młodsze odwiedziły trójkę kłótliwych i znudzonych życiem mieszkańców Antarktydy. Okazało się,że wpadliśmy z wizytą tuż przed wielką katastrofą, która zmusiła pingwiny do przemyśleń: Co jest dobre, a co złe? Czy za załamanie zasad zawsze grozi kara? Czy jest coś ważniejszego od posłuszeństwa? Czym jest przyjaźń? W zabawnie opowiedzianej znanej wszystkim historii o Noem i arce, świat po potopie wyraźnie nabrał barw, choć krnąbrne pingwiny biorąc sprawy we własne skrzydła, nie przewidziały takiego zakończenia.
Tegoroczne hasło Międzynarodowego Miesiąca bibliootek Szkolnych to " Czytanie dla Pokoju i Harmonii".
Zajrzyjcie na nasze półki i czytajcie o tym jak, dzieci radzą sobie z wojną, szukają swojego miejsca w nowym kraju, walczą o godność swoją i swoich bliskich i prawo do edukacji.
15 września to święto wszystkich twórczych i pomysłowych, którzy potrafią docenić i pokazać innym swoje talenty. To także okazja do wspólnej zabawy. Po południu ze świetlicy wyruszyliśmy na poszukiwanie kropek ukrytych na szkolnych korytarzach. Każda przypominała nam o tym,że jesteśmy wyjątkowi, a kropka niejedno ma imię.Staraliśmy się zapamiętać hasła, które prowadziły do zadań, w których liczyła się pomysłowość, lub które kojarzyły się z kropką. Niektórych z nas zmusiła do odkrycia przed innymi swoich talentów.
Poznaliśmy miłosną historię Marzanny i Jaryły i zrozumieliśmy jak tradycje witania wiosny stoją na straży naturalnego porządku świata.
Rozpoczynamy rok szkolny 2021/2022
Zapraszamy na spotkanie z biblioteką. Mamy nadzieję być z Wami przez cały rok, na miejscu albo zdalnie.
Na początek garść informacji i co tu dużo kryć, trochę reklamy.
Oglądając, klikajcie w etykietki na szufladkach.
Narodowy Fundusz Rozwoju Czytelnictwa już do nas dotarł. Zobacz, co nowego na naszych półkach.
W świetlicy zorganizowano zajęcia na temat kropek w naturze i w sztuce mieszkańców Australii, a potem wspólnie malowaliśmy obrazki australijskich zwierząt, tak jak zostały uwiecznione na rysunkach naskalnych Aborygenów.
DZIEŃ GŁOSNEGO CZYTANIA
W tegorocznej edycji wybraliśmy się na szwedzką plażę,żeby razem z Karusią bohaterką książki Asy Lindt zawrzeć znajomość z Piaskowym Wilkiem. Zwierz twierdził,że jest stary jak świat i wie wszystko, więc skorzystaliśmy z okazji, by zadać mu kilka bardzo trudnych pytań. Na przykład o to, dlaczego dorośli nie mają czasu? Gdzie byliśmy kiedy nas nie było? Czym jest kosmos? i komu jesteśmy potrzebni? Ku naszemu zaskoczeniu Wilk wcale nie okazał się zarozumialcem. Naprawdę wiedział to wszystko. Dodatkowo opowiedział nam jeszcze o podróżach i kolorach ziarenek piasku i śpiewających wydmach. Opowieściom towarzyszył szum morskich fal, przerażający dźwięk wiatru nad pustynią, szmer strumienia i odgłosy ulewnego deszczu, Wszystko to sprawiło,że żałowaliśmy ,że nasze spotkanie było tak krótkie. Obiecaliśmy sobie,że wrócimy po więcej , a na pamiątkę zostały nam metryczki książki w lekturnikach.
Już czekamy na nowe przygody Wilka i Karusi!
Spójrzcie jak pięknie i pomysłowo zachęcamy do czytania! Klasy druga i trzecia stanęły na wysokości zadania. Mamy własny " Przepis na van Gogha", a teraz próbujemy kolażu. " Czytam z klasą" idzie jak burza!
Nasza przygoda z chińską baśnią dobiega końca. Już niedługo będziemy w Japonii. Tymczasem zbliża się wiosna, a wraz z nią pierwsze wiosenne burze i deszcze. Mityczny smok o wężowym ciele wzniesie się w niebo tam gdzie wschodzi słońce, Jego ryk przywoła grzmoty a z łusek spłynie deszcz. Tak przynajmniej być powinno. Skoro jednak klimat się zmienia, a bez zimy i śniegu grozi nam susza, wzorem dawnych chińskich mistrzów wykonaliśmy wizerunki smoka, by prosić go o życiodajne opady. Dobroduszny kuzyn Smoka Wawelskiego powinien się zgodzić. Co Wy na to? Oprócz smoków przygotowaliśmy też chińskie wachlarze. Próbowaliśmy swoich sił w kaligrafii. jak Wam się podobają efekty?
Już niedługo Dzień Niedźwiedzia Polarnego Luty to sezon polowań na zorzę polarną. My naszą wyprawę odbyliśmy wirtualnie, oglądając spektakl świateł na norweskim niebie. Dowiedzieliśmy się czym jest zorza i gdzie można ją spotkać? Zauroczeni niezwykłym zjawiskiem przenieśliśmy nasze odczucia na papier.
Realizujemy projekt " Czytam z klasą", czytamy ze słodziakami ,zostajemy czytelnikami-piratami, uczymy się mądrze kochać zwierzęta. Bez biblioteki ani rusz.
Podróżując z baśnią dookoła świata odwiedziliśmy Szkocję Irlandię i Anglię. Dowiedzieliśmy się jak nosić kilt, poznaliśmy Mitycznego Konia Kelpie i Selkie- Ludzi zamieniających w foki. Szukaliśmy złota Leprochaunów, odwiedzilismy z Osjanem krainę wiecznej młodości, pomogliśmy Betty odnaleźć siostrę w zamku na Szklanej Górze, a Finnowi odzyskać uprowadzonych przez wiedźmę królewskich synów.Przekonaliśmy się,że Brytania z mnóstwem zamków i cudów przyrody, jest prawdziwą baśniową krainą.
Na koniec wykonaliśmy trójlistne koniczynki symbol Irlandii. Oto one:
Konkurs Mitologiczny to już długoletnia tradycja naszej szkoły. W tym roku uczestniczący w nim czytelnicy Mitologii Jana Parandowskiego z klas piątych i ósmej, przygotowali pod kierunkiem pani Bożeny Tokarz galerię bóstw greckich wraz z ich atrybutami. Najwięcej powstało portretów Posejdona, Afrodyty i Hery. Nie zabrakło też Ateny, Aresa, Hefajstosa i Artemidy.Spójrzcie na efekty pracy kolegów.
25 listopada to tradycyjnie Dzień Pluszowego Misia. W tym roku jednak zamiast pluszowych zabawek, spotkał się z nami gość specjalny: brunatny niedźwiedź syryjski, żołnierz 22 Kompanii Transportowej Kapral Polskich Sił Zbrojnych Wojciech Miś.
Do tej pory słyszeli o nim, czytali i oglądali filmy Brytyjczycy, Amerykanie, Kanadyjczycy i Szkoci. Polacy poznali jego historię nieco później. Teraz przyszła kolej na nas. Czytaliśmy o tym, jak został żołnierzem i znalazł się na statku do Włoch, oglądając film i komiks opowiadaliśmy o jego życiu w wojskowym obozie, które musiał w końcu zamienić na smutną emeryturę na wybiegu zoo w Edynburgu. I choć był tam maskotką personelu i ulubieńcem zwiedzających, nigdy nie nawiązał relacji z innymi niedźwiedziami, wciąż teskniąc za swoją " ludzką rodziną".
Polubiliśmy Wojtka na tyle,że kiążka z jego przygodami zaczęła znikać z bibliotecznych pólek, a my sami zaprojektowaliśmy własne maskotki-Wojtki, zrobiliśmy z panią Alą czerwone maki z bibuły na pamiątkę Bitwy pod Monte Cassino i przenieśliśmy mordkę misia na portrety z papierowych talerzyków.
Poniżej zobaczycie efekty naszej pracy.
Z przyjemnością informujemy,że ostatnimi czasy liczba czytelników i częstotliwość odwiedzin stale rośnie. Biblioteka zapełnia się na każdej przerwie i to nie tylko najmłodszymi. Wspólnie czytacie, oglądacie, wybieracie książki, a przede wszystkim o nich rozmawiacie. A to dobitnie świadczy o tym, że nasz udział w Programie Rozwoju Czytelnictwa zaczyna przynosić pierwsze efekty. Już teraz widać, że seria przygód Neli i " Dziennik cwaniaczka" to najczęściej wybierane pozycje. Trudno znaleźć na półce choćby jedną! Nigdy nie jest jednak tak dobrze,żeby nie mogło być lepiej.
Liczymy na wzrost wypożyczeń w klasach starszych i niecierpliwie czekamy na kolejne zgłoszenia do Ligi Czytelników.