Projekty w których szkoła bierze udział

Konkurs grantowy "Eko Czynnik"

Szkoła przystąpiła do konkursu grantowego „EkoCzynni” dedykowanych dla klas 7-8 organizowanego przez Fundację PGNIG im. Ignacego Łukasiewicza z siedzibą w Warszawie oraz ORLEN - ORLEN S.A. z siedzibą w Płocku skąd pozyskaliśmy środki na przeprowadzenie w klasie 7 d projektu  „Moda na Eko”.

 

Realizacja projektu

Projekt realizowany będzie przez osiem tygodni roboczych. W każdym tygodniu realizowana będzie jedna zasada z 8R: 

  •         3 – 9 lutego – I zasada, 
  •         10 – 16 lutego – II zasada, 
  •         3 – 9 marca – III zasada, 
  •         10 – 16 marca – IV zasada, 
  •         17- 23 marca – V zasada, 
  •         24 – 30 marca – VI zasada, 
  •         31 marca – 6 kwietnia – VII zasada, 
  •         7 – 13 kwietnia – VIII zasada. 

 

Rosnący trend kupowania przez uczniów i osób dorosłych ubrań w azjatyckich sklepach internetowych, brak wiedzy na temat ich produkcji oraz jej negatywnego wpływu na środowisko przyczyniają się do rozwoju masowej produkcji odzieży i dodatków, które w efekcie w postaci góry śmieci zanieczyszczają wody oraz przyczyniają się do wzrostu gazów cieplarnianych.  Projekt oscyluje wokół tematyki zrównoważonej mody, który ma za zadanie  uzmysłowienie uczniom, że nasz każdy pojedynczy wybór jest ważny i wpływa na stan środowiska, w którym wszyscy żyjemy. Udowodnienie, że dokonywanie ekologicznych wyborów odzieżowych może być łatwe i tanie. A także stać się dla nich ciekawą Ekoprzygodą. 

 

Cele projektu

1.Budowanie świadomości ekologicznej wśród uczniów na temat negatywnego wpływu przemysłu odzieżowego na środowisko oraz wskazanie ekologicznych i praktycznych działań w duchu zasady 8R.

2.Zapoznanie młodzieży z konsekwencjami szybkiej mody.

3. Pokazanie dzieciom praktycznych i prostych rozwiązań, które mogą stosować na co dzień.

4.Dokonywanie ekologicznych wyborów odzieżowych

Opis spodziewanych rezultatów

W trakcie realizacji projektu uczniowie dowiedzą się, jak działa przemysł odzieżowy, nabędą wiedzę na temat jego negatywnego wpływu na naszą planetę. Zapoznają się z terminami “szybka moda”, “świadoma moda”, “racjonalne zakupy”, zasadą 8R. Nauczą się odczytywać metki, odróżniać ekologiczne ubrania, szyć i naprawiać odzież.  Na własne oczy zobaczą w jaki sposób są przetwarzane materiały i jak się je wykorzystuje. Nauczą się pracy metodą projektu, wyszukiwania rzetelnych informacji, współpracy i dzielenia się wiedzą. Będą wykorzystywać narzędzia IT, wspólnie zorganizują szkolny happening.  

Wierzymy, że te działania zmienią myślenie uczniów w kontekście racjonalnego kupowania ubrań oraz rozbudzą ich wrażliwość ekologiczną. Uczniowie zrozumieją, że Ekomoda to nie tylko trend, ale realna zmiana, która przynosi korzyści dla środowiska, zdrowia i społeczeństwa. Będą się dzielić zdobytą wiedzą i umiejętnościami z rówieśnikami i ich rodzicami. Przeniosą swoje ekologiczne działania do swoich domów. Swoją postawą będą zachęcać innych do działań ekologicznych w środowisku lokalnym. Ponadto zrozumieją, że wybierając ekologiczną odzież nie tylko dbamy o środowisko, ale również wspieramy etyczne praktyki w przemyśle modowym. Uczniowie nabędą poczucia sprawczości, że każdy ich pierwszy krok, który wykonają tu i teraz może mieć w przyszłości znaczenie globalne.

 

Koordynator projektu pani Bożena Tokarz,

pani Agata Geisler,

pani Magdalena Sorichta,

pani Maria Jackson,

pan Arkadiusz Mitko.

 

Uczniowie klasy siódmej dwujęzycznej, uczestniczyli w webinarze “Czy moda może być odpowiedzialna?”. Zajęcia online przeprowadziła pani Marta Zwolińska z “Po co to eko?”. 

Młodzież uzupełniła swoje wiadomości na temat szybkiej mody (fast fashion), jej wpływu na środowisko i zdrowie. Odpowiedziała na pytania: Po co mi tyle ciuchów? Gdzie robię zakupy?       Z jakiego materiału i przez kogo zostały uszyte moje ubrania? Co mogę zrobić, aby być trendy   i fair jednocześnie? 

Przemysł modowy nie jest tak kolorowy, jak pokazują reklamy. Każdy zakup powinien być przemyślany, a ubrania, których już nie nosimy, przekazane do ponownego użycia. 

Webinar był częścią projektu “Moda na eko”.

 

 

 

Kolejnym etapem naszego projektu jest wiosenne wietrzenie szafy. Uczniowe 21.03.2025r. będą wymieniać się rzeczami w których już nie chodzą. Happening ma celu uzmysłowienie uczniom, że wcale nie muszą wyrzucać ubrań, a zwyczajnie się wymienić z koleżanką lub kolegą !

WIOSENNA WYMIANA UBRAŃ - CLOSWAP

Uczniowie naszej szkoły przywitali wiosnę organizując wymianę nienoszonych już ubrań. CLOSWAP ma na celu przedłużenie żywotności ubrań i tym samym ograniczenie negatywnego wpływu szybkiej mody na środowisko. Dzięki wymianie ubrań pozbywasz się niepotrzebnych rzeczy i oszczędzasz pieniądze. Młodzież uczestnicząca w projekcie EkoCzynni podzieliła się zdobytą wiedzą na temat zasady 8R (Rethink, Refuse, Reduce, Reuse, Rehome, Repair, Recycle, Rot) ze swoimi kolegami i koleżankami. 

 

 

Uczniowie klasy 7d na zajęciach w ramach projektu "Moda na Eko" nadali swoim ubraniom nowe życie. W tym etapie projektu zadanie polegało na przerobieniu dowolnej części garderobyw taki sposób, aby nadać jej nową formę i funkcję. Uczniowie wykorzystywali różne techniki oraz narzędzia krawieckie, sięgając także po rozmaite materiały i akcesoria pasmanteryjne. W efekcie metamorfozę przeszły spodnie, koszulki, czapki i torby, które zyskały oryginalny, spersonalizowany styl. Najważniejszym celem było jednak zdobycie nowych umiejętności oraz pokazanie, że moda może być formą kreatywnej zabawy,w której stare ubrania zyskują drugie życie.

Uczniowie podczas wycieczki do Bielska-Białej uczestniczyli w warsztatach, które odbyły się na terenie Zakładu Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku-Białej. Jest tam przygotowana ścieżka edukacyjna dla dzieci i młodzieży. Na jej terenie prowadzone są zajęcia warsztatowe z dziedziny gospodarki odpadami, segregacji odpadów oraz recyklingu.Celem takich warsztatów jest wzrost świadomości dzieci i młodzieży związanej m.in z prawidłową segregacją odpadów „ u źródła” oraz wykształceniem „dobrych nawyków” z tym związanych. Dzięki tablicom edukacyjnym oraz różnym formom aktywności, które są przewidziane w programie zajęć, dzieci oraz młodzież mogą w przyjemny sposób przyswoić sobie te ważne zagadnienia związane z ochroną środowiska.

Rozstrzygnięcie konkursu Ekotorba, którego celem było samodzielne zaprojektowanie i wykonanie wielorazowej torby ekologicznej z tkaniny w zgodzie z ideą zero waste




 

Projekt “Moda na Eko” dobiegł końca…

ale my nadal jesteśmy eko-modni! Podczas trzymiesięcznej intensywnej pracy projektowej poznaliśmy, czym jest tzw. szybka moda, jaki jest jej wpływ na środowisko naturalne i jak zadbać o to, aby pozostając modnym i ładnie ubranym nie szkodzić naszej planecie. Uczestniczyliśmy w webinarze “Czy moda może być odpowiedzialna?”, projektowaliśmy ulotki i plakaty na zorganizowany przez nas szkolny wiosenny closwap i  konkurs Ekotorba. Nauczyliśmy się czytać informacje z metek naszych ubrań, skąd wiemy z jakich materiałów zostały one zrobione i gdzie zostały wyprodukowane. Wycieczka do Muzeum Techniki i Włókiennictwa w Bielsku-Białej zobrazowała zmiany w ilości i jakości produkcji ubrań na przestrzeni lat, a warsztaty z segregacji śmieci w Zakładzie Gospodarki Odpadami przypomniały nam zasady recyklingu odpadów. Świetną zabawą okazała się przeróbka ubrań, które przestały być dla nas atrakcyjne-zyskały nowe życie! Zasada 8R nie jest już dla nas tajemnicą, a świadomość gospodarowania niepotrzebnymi tekstyliami skłoniła nas do przemyślenia naszych codziennych wyborów. 

 

 




 

Uniwersytet Dzieci w Klasie

Fundacja Uniwersytet Dzieci powstała w 2007 roku dzięki determinacji trzech założycielek, które chciały rozwijać ciekawość dzieci w niebanalny sposób. Postanowiły, że na setki dziecięcych pytań odpowiedzą naukowcy, a wiedza i fascynacja światem nauki będzie rozwijać się dzięki eksperymentom, zabawie, popełnianiu błędów i wyciąganiu wniosków. W swoich działaniach odwołały się do doświadczeń pierwszego uniwersytetu dziecięcego, który narodził się w Tybindze. |

Misja Fundacji: Rozwijanie potencjału twórczego i intelektualnego dzieci, aby korzystając w pełni ze swoich talentów, wiedzy i możliwości, rozumiały otaczający je świat i potrafiły w nim działać.

Cele Fundacji:
- Uczymy współpracy i rozwijamy kompetencje społeczne
- Rozwijamy potrzebę uczenia się przez całe życie
- Kształtujemy umiejętność krytycznego myślenia
- Rozbudzamy w najmłodszych pasję do wiedzy
- Pokazujemy, że każdy może zostać wolontariuszem
- Angażujemy dzieci w poznawanie nauki przez doświadczenie
- Pomagamy nauczycielom uczynić ze szkoły miejsce fascynujących spotkań z nauką
- Współpracujemy z uczelniami i organizacjami edukacyjnymi na rzecz zmiany edukacji.

Materiały zaczerpnięte ze strony fundacji: https://uniwersytetdzieci.pl


 

Nazwa i opis projektu: Growing Together Toledo Rybnik Project

Cel główny projektu:
Do maja 2022 r. (18 miesięcy współpracy) zostanie utworzony, wdrożony, ewoluowany
i ulepszony model współpracy międzynarodowej, który wykorzystuje metody Engineering Design Process (EDL) w procesie uczenia się uczniów ze szkoły SP nr 9 w Rybniku oraz Marshall STEMM Academy Toledo, Ohio.

Cele szczegółowe projektu:
1. Do 28 stycznia 2021 roku zostanie podpisana umowa partnerska pomiędzy szkołą w Polsce i USA.
2. Do końca projektu (maj 2022 r.) uczniowie rozwiną kompetencje kulturowe, czego dowodem będzie porównanie wyników wstępnej i końcowej ankiety oraz analiza refleksji uczniów i nauczycieli.
3. Do końca projektu (maj 2022 r.) uczniowie poprawią umiejętności współpracy w zakresie technologii, czego dowodem jest porównanie ocen wstępnych i końcowych, próbek prac uczniów i końcowej prezentacji PBL.
4. Do końca projektu (maj 2022 r.) uczniowie podniosą umiejętności związane z uczeniem się metodą Design Process, o czym świadczą próbki prac studenckich, refleksje i końcowa prezentacja PBL.

Beneficjenci projektu (grupa beneficjentów): Szkoły oraz uczniowie wieku 10-12 lat biorący udział w projekcie.

Zakładane rezultaty/efekty projektu:

Efekty dla szkoły
1. Nawiązanie trwałej współpracy edukacyjnej pomiędzy PL a USA.
2. Realizacja zajęć lekcyjnych w oparciu o metodę Engineering Design Process.

Efekty dla uczniów:
Kształcenie umiejętności w zakresie technologii współpracy międzynarodowej. Uczniowie będą potrafili:
1. używać komunikacji internetowej, aby połączyć się online z klasą, rówieśnikami lub nauczycielami;
2. stosować odpowiednie zachowanie podczas wirtualnego uczenia się;
3. komunikować wrażliwość kulturową w środowisku wirtualnym, w tym szacunek i empatię;
4. zastanowić się nad rozwojem jako globalny współpracownik.

Kształcenie kompetencji kulturowych. Uczniowie będą potrafili:
1. podać przykłady tego, w jaki sposób różnice kulturowe mogą wpływać na możliwość globalnej współpracy
2. wyjaśnić, dlaczego zrozumienie komunikacji niewerbalnej i poszanowanie różnic kulturowych jest ważne we współpracy międzynarodowej;
3. wyjaśnić, w jaki sposób komunikacja niewerbalna może wpływać na komunikację.

Kształcenie umiejętności w zakresie Design Proces: Uczniowie będą potrafili:
1. wykorzystać umiejętności badawcze, aby zrozumieć problemy i opracować pomysły na ich rozwiązanie;
2. zastosować metodę Design Proces, aby rozwiązać problemy na lekcjach;
3. tworzyć i testować prototypy, aby ulepszać projekty;
4. wybrać odpowiednie narzędzia do organizowania i zarządzania procesem uczenia się wraz innymi członkami zespołu
5. wybrać odpowiednie narzędzia, aby podzielić się pomysłami z grupą docelową;
6. odzwierciedlają i opisują swoje doświadczenia z lekcji opartej na projekcie.

Efekty dla projektu:
1. Wdrożenie PBL w oparciu o współpracę międzynarodową.
2. Opracowanie i wdrożenie modelu współpracy dla przyszłych projektów.

Planowany termin realizacji projektu: styczeń 2021 - maj 2022

Harmonogram realizacji projektu:

Faza I
styczeń 2021 - maj 2021 - planowanie zajęć przez nauczycieli w zakresie technologii, kompetencje kulturowych, umiejętności projektowania przez uczniów
Faza II
czerwiec 2021 - grudzień 2021 - pozyskanie dofinansowania na projekt, I cykl wzrostu roślin przy użyciu Tower Garden
Faza III
styczeń 2022 - maj 2022 - II cykl wzrostu roślin przy użyciu Tower Garden, ewaluacja projektu i ustalenie następnych kroków, zamknięcie projektu


 

"WARZYWA, OWOCE I MLEKO W SZKOLE"

W programie szkolnym mogą uczestniczyć dzieci  z  klas I–V szkół podstawowych.
Dzieci otrzymują bezpłatnie, kilka razy w tygodniu przez 20 tygodni w roku szkolnym, owoce i warzywa oraz soki, a także mleko i przetwory mleczne. Aby zwiększyć atrakcyjność i skuteczność programu rozszerzono katalog produktów, tak aby dzieci miały możliwość poznać i polubić nowe smaki. Program ma kreować prozdrowotne postawy i zachowania dzieci, dlatego będą im udostępniane produkty o wysokich walorach zdrowotnych, świeże i niskoprzetworzone:

  • owoce (jabłka, gruszki, truskawki, śliwki) i warzywa (marchew, rzodkiewki, papryka, pomidorki, kalarepa) oraz soki,
  • mleko spożywcze oraz naturalne produkty mleczne: jogurt, kefir, serek twarogowy.

 Aby skutecznie kształtować nawyki żywieniowe dzieci samo udostępnianie im produktów nie wystarczy. Dlatego dzieci będą uczestniczyły w specjalnych działaniach edukacyjnych prowadzonych  zgodnie z wytycznymi MEN przez szkoły, a mającymi na celu naukę samodzielnego dokonywania właściwych wyborów żywieniowych oraz poszerzenie wiedzy dzieci na temat pochodzenia owoców i warzyw oraz produktów mlecznych, zdrowej diety i innych powiązanych zagadnień. 

więcej informacji: owoce i warzywa w szkole, ARiMR


 

„Żyj smacznie i zdrowo"

Od kilku lat nasza szkoła bierze udział w programie  „Żyj smacznie i zdrowo". Program ten przedstawia uczniom proste zasady żywieniowe podane w apetycznej formie.

Do tej pory odbył się pięć edycji projektu, dwie pierwsze pod wcześniejszą nazwą „Jedz smacznie i zdrowo". W związku z poszerzeniem zakresu projektu o informacje z dziedziny ekologii, organizatorzy podjęli decyzję o zmianie nazwy na „Żyj smacznie i zdrowo".

Pierwsza edycja programu odbyła się w roku szkolnym 2010/2011. Wzięło w niej udział niemal 500 gimnazjów z całej Polski. Ponad 600 nauczycieli przeprowadziło lekcje na temat zdrowego odżywiania dla blisko 23 000 uczniów z ponad 1000 klas.

Koordynatorkami programu w naszej szkole są Agata Giesler i Justyna Bulińska.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej